Hop til indhold

Podcast om dialogisk undervisning

På denne side kan du lytte til en podcast om dialogisk undervisning, hvor tre lærere fra Hvidovre Gymnasium og HF og en gymnasieforsker præsenterer et udviklingsprojekt, de har haft i 2020, hvor de har arbejdet på at styrke dialogiske processer i undervisningen.

Formålet med udviklingsprojektet har været at styrke dialogiske processer i undervisningen, så man på den måde kan fremme elevernes evne til at lytte og deltage i dialoger, blive bedre til at skabe nuancer og give eleverne selvværd til at deltage i debatter og fremtidigt blive aktive medborgere i et demokratisk samfund.

I podcasten fortæller gymnasieforsker Steen Beck om den teoretiske baggrund for dialogisk undervisning og præsenterer forskellige didaktiske begreber. De tre lærere fra Hvidovre Gymnasium og HF har afprøvet forskellige dialogiske metoder og initiativer af i deres undervisning og præsenterer deres oplevelser med de tre metoder: Akvariet, Dialogcirklen og Dialogblomsten.

I podcasten deltager Anne Yde Vestergaard, Martin Frei, Ane Wildt, Margrethe Mærsk-Møller, lærere på Hvidovre Gymnasium og HF samt Steen Beck, gymnasieforsker ved Syddansk Universitet. Udviklingsprojektet er blevet til i et samarbejde mellem Steen Beck fra Syddansk Universitet, Hvidovre Gymnasium og HF.

Hvis du er nysgerrig på at lære mere om dialogbaseret undervisning, kan du her på siden se inspirationsfilm og finde øvelser til din undervisning: Demokratisk medborgerskab i dialogcirkler