Demokratisk medborgerskab i dialogcirkler

Inspirationsfilm og øvelser til at arbejde med dialogbaseret undervisning. Filmen er tænkt som et oplæg til en fælles refleksion og et efterfølgende udviklingsarbejde.

Det centrale omdrejningspunkt for dialogbaseret undervisning er dialogcirklen. En dialog cirkel er en perfekt rundkreds, hvor alle deltagere - også læreren - kan se hinanden. Ved at benytte cirklen som grundform udfordres den transaktion, der ofte opstår i mere traditionelt indrettede klasserum, hvor stort set al kommunikation i klasserummet foregår med læreren som mellemled. I dialogbaseret undervisning vil man gerne give eleverne et reelt medansvar for læringsrummet. I cirklen skabes en opmærksomhed og intimitet imellem eleverne, der ligestiller og demokratiserer. Flere får adgang til hinanden og til læreren og cirklen medvirker til at fjerne elevernes opmærksomhed fra telefoner og computere.

For mere inspiration og guidelines til anvendelse af dialogcirklen, kan du hente denne korte pdf med formål, lærerrollen og regler i cirklen: Udvalgte pointer om dialogcirklen.

Dialogcirklen er udviklet af gymnasielærerne Michael bang Sørensen og Mikkel Risbjerg fra Det frie Gymnasium. De har skrevet bogen "Dialogbaseret undervisning", som du kan læse mere om på Forlaget Columbus hjemmeside: Forlaget Columbus - Dialogbaseret undervisning